Humoristisk kampagne med fokus på fordomme

De fordomme der hersker omkring mennesker med handicap, kan tages op og behandles med en humoristisk vinkel. Derved kan svære emner og problemstillinger blive lettere at relatere til for den brede offentlighed. Ved at synliggøre fordomme og berøringsangst, på en humoristisk måde, kan det give mulighed for eftertanke og refleksion hos modtageren.

Kampagnen kan eksempelvis:

  • Vise de forskellige fordomme og så svare på dem, evt. gennem et fup eller fakta-koncept.
  • Illustrere hvordan berøringsangst kan skabe problemer, hvor der ikke er nogen.

Formålet er, at modtagerne kan identificere sig med den situation, som fordommen optræder i. 

HVEM KAN SAMLE IDEEN OP?

Kampagnen kan sættes i værk i et samarbejde mellem forskellige handicap-organisationer og Socialstyrelsen. Det kan også være et produktionsselskab eller lignende, der tager initaitivet.

INSPIRATION

Norsk Blindeforbunds videoer omkring fordelene ved ansættelse af blinde medarbejdere.

HVOR KOMMER IDEEN FRA

Ideen kommer fra det brugerinput Det Centrale Handicapråd modtog i forbindelse med den Digitale Høring på Tag Del i 2015.