Paralympisk - kampagne

I sommeren 2016 afholdes de Paralympiske Lege i Rio de Janeiro. Legene kan bruges som afsæt for en større kampagne, der med udgangspunkt i de danske atleter, viser mennesker med handicap i et nyt perspektiv, hvor det specielle handicap optræder side om side med de kendte elementer, der normalt betager ved sporten; vindere, tabere, kamp, styrke, mod, følelser osv. Dermed kan kampagnen illustrere, at mennesker med handicap grundlæggende er drevet af de samme ting som alle andre.

Kampagnen kan også kombineres med ideen om Portrætfilm med personer med handicap eller kan bidrage som en del af en Handicapfestival.

HVEM KAN SAMLE IDEEN OP?

Kampagnen kan for eksempel sættes i værk via et samarbejde mellem DHIF, andre handicap- og idrætsorganisationer og et større medie.

Andre aktører kunne brande sig, ved at sætte fokus på PL, f.eks. rejsebranchen eller forhandlere og producenter af sportsudstyr.

INSPIRATION

Under Paralympics i London 2012 dækkede Channel 4 begivenhederne og fremstillede atleterne som Super Humans.

HVOR KOMMER IDEEN FRA

Ideen kommer fra det brugerinput Det Centrale Handicapråd modtog i forbindelse med den Digitale Høring på Tag Del i 2015.