Bekendtgørelse

Det Centrale Handicapråd er reguleret i lov om administration og retssikkerhed på det sociale område og beskrevet i bekendtgørelsen om råd på det sociale område. Her er bekendtgørelsens kapitel 2, som handler om Det Centrale Handicapråd:

Kapitel 2: Det Centrale Handicapråd

Sammensætning m.v.

§ 7. Det Centrale Handicapråd består af en formand og 16 medlemmer, der udpeges af social- og ældreministeren.

Stk. 2. Social- og ældreministeren udpeger:

1) Fem medlemmer efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer.

2) Et medlem efter indstilling fra KL.

3) Et medlem efter indstilling fra Danske Regioner.

4) Et medlem efter indstilling fra Statens Byggeforskningsinstitut.

5) Et medlem efter indstilling fra BL - Danmarks Almene Boliger.

6) Et medlem efter indstilling fra Fagbevægelsens Hovedorganisation.

7) Et medlem efter indstilling fra Dansk Arbejdsgiverforening.

8) Et medlem efter indstilling fra DI Transport.

9) Et medlem efter indstilling fra IT-Universitetet i København.

10) Et medlem efter indstilling fra DPU.

Stk. 3. Social- og ældreministeren udpeger herudover to medlemmer af rådet, der tjener i deres personlige kapacitet.

Stk. 4. For at sikre koordination mellem varetagelsen af overvågningsopgaven efter FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap i Institut for Menneskerettigheder og arbejdet i Det Centrale Handicapråd deltager en observatør fra Institut for Menneskerettigheder fast i rådets møder.

Stk. 5. For at sikre koordination mellem Det Centrale Handicapråd og social- og ældreministeren som handicapkoordinerende minister deltager en observatør fra Social- og Ældreministeriet fast i rådets møder.

Stk. 6. I det omfang det skønnes nødvendigt, kan Det Centrale Handicapråd inddrage andre personer med særlig sagkundskab i sit arbejde.

§ 8. Det Centrale Handicapråd virker for en 4-årig periode svarende til de kommunale råds valgperiode. Dog virker medlemmerne, indtil et nyt medlem udpeges.

Stk. 2. For den 4-årige periode nævnt i stk. 1 vælger Det Centrale Handicapråd blandt sine medlemmer en næstformand, der er stedfortræder for formanden.

Opgaver

§ 9. Det Centrale Handicapråd er forum for dialog mellem centrale aktører på handicapområdet.

Stk. 2. Det Centrale Handicapråd er uafhængigt.

Stk. 3. Det påhviler Det Centrale Handicapråd:

1) At drøfte og vurdere udviklingen i samfundet for personer med handicap på baggrund af FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap.

2) At arbejde for en bred inklusion i samfundet, herunder tilgængelighed, således at mennesker med handicap bliver en del af samfundet på lige fod med andre og sikres størst mulig frihed til selv at bestemme og tage ansvar.

3) At formidle information med henblik på at bekæmpe stereotyper, fordomme og skadelig praksis i forhold til personer med handicap og at fremme bevidstheden om evner hos og bidrag fra personer med handicap.

Stk. 4. Det Centrale Handicapråd kan inddrage erfaringer fra arbejdet i de kommunale handicapråd i sit arbejde.

Stk. 5. Det Centrale Handicapråd kan ikke tage konkrete klagesager op til behandling.

§ 10. Det Centrale Handicapråd kan tage generelle temaer op til behandling og herunder anmode offentlige myndigheder om at redegøre for politiske beslutninger og administrativ praksis på områder, der ligger inden for temaerne.

Stk. 2. Det Centrale Handicapråd kan iværksætte egne undersøgelser og projekter og nedsætte arbejdsudvalg med opgaver inden for rådets rammer, ligesom rådet kan iværksætte egne informationskampagner.

§ 11. Folketinget, ministre og centrale offentlige myndigheder kan rådføre sig med Det Centrale Handicapråd i alle anliggender af mere generel karakter, der har betydning for vilkårene i samfundet for personer med handicap blandt andet for at sikre, at rimelige hensyn til personer med handicap tilgodeses i samfundets planlægning.

Stk. 2. Det Centrale Handicapråd kan selv tage initiativ til og fremsætte forslag til ændringer, der falder inden for rådets rammer. Rådets forslag gives til vedkommende centrale offentlige myndighed.

Forretningsorden m.v.

§ 12. Social- og ældreministeren fastsætter Det Centrale Handicapråds forretningsorden.

§ 13. Formanden for Det Centrale Handicapråd honoreres efter aftale med Social- og Ældreministeriet.

Stk. 2. Der ydes vederlag og udgiftsgodtgørelse, herunder godtgørelse for nødvendige udgifter til handicapkompensation, til rådets medlemmer i forbindelse med møder i rådet, arbejdsudvalg m.v. efter statens regler.

§ 14. Det Centrale Handicapråd bistås af et sekretariat.

Stk. 2. Social- og ældreministeren ansætter sekretariatslederen.

Stk. 3. Sekretariatslederen har det daglige ledelsesmæssige ansvar for sekretariatet under ansvar for Det Centrale Handicapråd.

Her kan du finde bekendtgørelsen

Kontakt

Trine Nørby Olesen

Trine Nørby Olesen

Rådskoordinator

tno@dch.dk